Блог

Статьи

Що потрібно знати про прийнятий Верховною Радою України проект Закону № 4460-д від 03 грудня 2020 року — RU

27 жовтня 2020 року Велика палата Конституційного Суду України розглянула справу щодо відповідності Конституції України окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII, за результатами якого було прийнято рішення за № 13-Р/2020, та визнано статтю 3661 Кримінального кодексу України такою, що не відповідає Конституції України.

04 грудня 2020 року Верховною Радою України було розглянуто та прийнято проект Закону № 4460-д, яким постановила внести зміни до деяких законодавчих актів України щодо встановлення відповідальності за декларування недостовірної інформації та неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Зокрема, Законом доповнено Кримінальний кодекс України новою статтею 3662 «Декларування недостовірної інформації», якою встановлено кримінальну відповідальність за умисне внесення суб’єктом декларування завідомо недостовірних відомостей до декларації такої особи, передбаченої Законом України “Про запобігання корупції”:

– якщо такі відомості відрізняються від достовірних на суму від 1 094 500 гривень до 8 756 000 гривень, карається штрафом від 42 500 гривень до 51 000 гривень або громадськими роботами на строк від 150 до 240 годин, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років за частиною першою цієї статті;

– якщо такі відомості відрізняються від достовірних на суму понад 8 756 000 гривень, карається штрафом від 51 000 гривень до 85 000 гривень або громадськими роботами на строк від 150 до 240 годин, або обмеження волі на строк до двох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років за частиною другою цієї статті.

Законом також доповнено Кримінальний кодекс України статтею 3663, якою встановлюється кримінальна відповідальність за умисне неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, карається штрафом від 42 500 гривень до 51 000 гривень або громадськими роботами на строк від 150 до 240 годин, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Головними відмінностями внесених змін є:

  1. Склади кримінальних правопорушень передбачених ч. 1 ст. 3662 КК України та ст. 3663 КК України віднесено до кримінальних проступків. Особливістю інституту кримінальних проступків є те, що після відбуття покарання особа, яка була притягнута до кримінальної відповідальності за вчинення кримінального проступку, вважатиметься такою, що не має судимості.
  2. Частину 2 статті 3662 КК України віднесено до нетяжких злочинів.
  3. Підвищено граничний поріг з якої настає кримінальна відповідальність, а саме з 547 250 до 1 094 500 гривень.
  4. Зменшено максимальне покарання за вчинення такого кримінального правопорушення, а саме виключено такий вид покарання, як позбавлення волі.
  5. Додано нове покарання штрафом від 42 500 гривень до 51 000 гривень.
  6. Розмежовано склади кримінального правопорушення на «Декларування недостовірної інформації» (стаття 3662 КК України) та «Неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» (стаття 3663 КК України).

Крім того, Законом внесено необхідні зміни до Кримінального процесуального кодексу України, зокрема до:

– частини першої статті 331, якою визначається предметна підсудність справ Вищому антикорупційному суду, а саме – кримінальні провадження, передбачені статтями 3662 та 3663 КК України, підсудні Вищому антикорупційному суду;

– абзацу першого частини п’ятої статті 216, у якій зазначено, що досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених статтями 3662 та 3663 Кримінального кодексу, здійснюють детективи Національного антикорупційного бюро України.

Проблемними питаннями залишилися:

  1. Склад кримінального правопорушення, передбачений статтею 3663 КК України не конкретизований, у зв’язку з чим реалізація положень зазначеної статті на практиці є під великим запитанням.
  2. У складах кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 та ч. 2 ст. 3662 КК України так і не визначено в чому полягає суспільна небезпека, а саме яка істотна шкода повинна бути завдана фізичній чи юридичній особі, суспільству або державі.
  3. При цьому законодавцем зазначені кримінальні правопорушення не визнаються корупційними кримінальними правопорушеннями, а тому у разі вчинення кримінальних проступків, передбачених ч. 1 ст. 3662 КК України та статтею 3663 КК суб’єкт декларування може бути звільнений від відповідальності у зв’язку з дієвим каяттям. Суб’єкт декларування, який вперше вчинить кримінальне правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 3662 КК України може бути звільнений від відповідальності у зв’язку із переданням його на поруки або у зв’язку із зміною обстановки.

Підсумовуючи викладене, є підстави стверджувати, що прийнятий проект Закону 4460-д лише повертає кримінальну відповідальність за декларування недостовірної інформації та неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а не усунуває недоліки визначені в Рішенні Конституційного Суду України за № 13-Р/2020 від 27.10.2020. При цьому, зазначений проект Закону 4460-д породжує інші правові ризики, що дають смогу уникнути, визначеної таким Законом, відповідальності.

Вернуться назад